Cookie link

Skovfoged

Søren Strunge, Skov, Region Østjylland

Jeg blev færdig med min uddannelse i sommeren 2006 og ansat i HedeDanmark kort tid efter. Faktisk var jeg som udgangspunkt ikke interesseret i at arbejde her og havde i det hele taget ingen hast med at finde arbejde. Jeg havde indtryk af, at HedeDanmark var et gammeldags sted at arbejde, men efter en introduktionsdag på Skovskolen ændrede jeg helt syn på virksomheden og syntes pludselig, at det lød som et fedt sted at arbejde.

Jeg fik et positivt indtryk af HedeDanmark som en moderne virksomhed, og det indtryk holder stadig ved i dag. Efter introduktionsdagen blev jeg opfordret til at søge en stilling her, jeg slog til og blev efterfølgende ansat. Jeg er super glad for at være her. 

Salg og projektstyring

Jeg er ansat til at finde nye kunder, og mit arbejde drejer sig derfor i høj grad om opsøgende salg. Jeg tager udgangspunkt i et landkort og går efter lokalområder med meget skov. Så tager jeg rundt i områderne for at finde nye kunder hos ejere af mindre skovarealer.

 

Kunderne har normalt tre forskellige formål med deres skov. Nogle vil gerne bruge det til jagt, mens andre primært går tur i skoven. En tredje gruppe vil gerne tjene penge på deres skov. Man skal vurdere, hvilke skovtyper, der passer bedst til den pågældende kundegruppe. For de to førstnævnte grupper handler det om, at der skal være mange træer og arealer, som kunderne kan nyde. For den tredje gruppe drejer det sig om at skabe skov og træer af en vis kvalitet, for at de kan tjene penge på dem.

 

Ejerne af skovene har ikke blot forskellige ønsker med deres skov, men er også selv meget forskellige. Nogle er pensionister, andre unge landmænd, forpagtere eller noget helt andet. Det er derfor en meget varierende oplevelse at komme ud til de forskellige kunder.

 

Når jeg har fundet nye kunder, styrer jeg de projekter, der bliver sat i gang. Så snart opgaven er hjemme, træder andre instanser til og udfører projektet, men jeg er projektstyrer og kommer forbi engang imellem og ser på de tiltag, vi har sat i gang. Jeg kan godt lide at komme ud og se projekterne og besøge kunderne igen.

At blive dus med kunden

Jeg kan utrolig godt lide kundekontakten og det at have med mennesker at gøre. Det er fantastisk at gå sammen med kunden i skoven og vide, at kunden kender hvert eneste af træerne, og at det arbejde, man laver i skoven, betyder noget for nogen. Det er vigtigt for mig, at jeg hos kunden får feedback på de ting, jeg laver.

 

For det meste tager jeg ud og møder en eventuel kunde personligt, banker på døren og præsenterer mig som skovfoged. Det er altid en god indgangsvinkel, for de fleste reagerer meget positivt på, at det er en skovfoged, der kommer på besøg. Det skaber tillid fra starten, og folk møder mig med åbenhed og byder ofte på kaffe, når jeg kommer og banker på deres dør.

 

Jeg går en tur sammen med kunden i skoven for at se nærmere på, hvilke ønsker kunden har, og hvad der vil være godt at gøre. En stor del af besøget hos kunden handler om at skabe tillid og komme ind og blive dus med kunden. Der skal naturligvis være styr på det faglige fundament, men ellers er det den personlige relation, der er vigtig. Kunderne føler, at de bliver serviceret af en person frem for af en virksomhed. Det er overraskende så mange af kundernes livshistorier, jeg har hørt, når vi går i skoven.

Varierende og udfordrende arbejde

Jeg er utrolig glad for den variation og fleksibilitet, der er i mit job. Mit arbejde veksler mellem at sidde inden for på kontor og være ude i skoven. Jeg kan selv tilrettelægge mine dage efter salg og opgaver og kan holde en formiddag fri, hvis jeg vil, og arbejde om aftenen i stedet. Jeg dyrker meget sport i min fritid, og derfor er det ekstra vigtigt for mig, at jeg selv kan strukturere min tid. Nogle årstider vil der være en større arbejdsbyrde, men så kan man planlægge efter det.

 

Jeg får hele tiden nye fokusområder, og på den måde lærer jeg noget nyt hver eneste dag. Bare det at komme ud i et rigtigt job, efter at have været under uddannelse, er udviklende, og lige fra starten har det været sådan, at jeg har fået lov til bare at kaste mig ud i tingene. Jeg får meget ansvar, og det betyder meget for mig og er også udfordrende. Det skulle nemlig gerne gå godt med de nye kunder, for målet er at gøre nye kunder til faste kunder.

Godt kollegialt miljø

Det kollegiale fællesskab i HedeDanmark er virkelig godt. Er man i tvivl om noget, kan man bare henvende sig til sine kolleger, som gerne øser ud af deres viden. Der er mange eksperter her og meget viden at gøre brug af hos andre, men det er et gensidigt forhold, for andre kommer også til mig med spørgsmål vedrørende de områder, som jeg ved noget om.
SOES_stor.jpg
Film om medarbejder-trivsel i HedeDanmark
Hør adm. direktør Carsten With Thygesen fortælle om værdien af god trivsel på arbejdspladsen og det lokale arbejde på trivselsmøderne.

Tilmeld dig vores
elektroniske nyhedsbrev

©2013 HedeDanmark a/s | Klostermarken 12 | DK-8800 Viborg | T: 87 28 10 00 | F: 87 28 10 01 | CVR 27623549 | E-mail | Cookies og privatlivspolitikker