274 kcal i timen: disse aktiviteter gør havearbejdet til gratis motion!

Få inspiration til, hvordan du bliver klar til sommerens bikini eller speedo og samtidigt kan gøre haven forårsklar. Vi har samlet et program i haven til dig, som vi har estimeret til at forbrænde imponerende 1851 kcal på 6 timer og 45 min.

Vores gartnere er naturligvis allerede bomstærke og i kanon form, og der er ingen tvivl om, at havearbejde kan være den helt store kalorie-brænder. 

Før du farer ud med trillebør og hakke, får du et par gode råd fra Lise-Lotte om gode aktiviteter og ikke mindst sikkerhed. Privat er Lise-Lotte haveentusiast – og professionelt arbejder hun som driftsleder for HedeDanmarks grøn pleje-afdeling i Esbjerg. Professionelt anvender de maskiner til nogle aktiviteter for at sikre at plejen udføres så effektivt som muligt for virksomhedkunder og det offentlige. Skal du have det optimale motions- og kalorieforbrug, må du dog i gang i haven med god gammeldags knofedt!

REDSKABERNE

  • Brug hakke, rive og kost mv., der ligger godt i hånden
  • Redskaberne skal være lange nok, så du ikke får ondt i ryggen

HELBREDET

  1. Start roligt op og tag en pause indimellem
  2. Når du skal ned i højden, så bøj i knæene og ikke ryggen
  3. En fuld trillebør kan være tung, fyld ikke mere i, end du kan klare
  4. Nyd lyset og den friske luft!
  5. Havearbejde er meget varieret for arme, ben og ryg – hvis du har gode redskaber og bruger kroppen rigtigt.

PROGRAMMET – ca. 1851 kcal på 6 timer og 45 min

Her er et forslag til et motions-"program", du kan udføre i haven.

Aktivitet Tid Kcal (estimat)
Fjern ukrudtet - tidligt før det sætter frø 2 timer 724
Stik græskanter af 30 min.  141 
Vask drivhuset - så lyset trænger ind til planterne 1 time 259 
Beskæring - klip de visne staudetoppe af 30 min. 82
Giv græsplænen de bedste betingelser:     
Fjern gamle blade og riv mosset af  1 time 281
Jævn for muldvarpeskud  15 min.  104
Tilføj evt. nye græsfrø og gødning 1 time 215
Kig på din plæne og nyd, at den er forårsklar 30 min. 89
Samlet   6:45  1.851 Kcal 

Kilde: Kalorieforbrug ved forskellige aktiviteter

NB: Nogle aktiviteters kalorieforbrug er estimeret ud fra lignende aktiviteter.

Grav et hul eller løb en tur

Går du mindre op i, om motionen i haven er nyttig, og ønsker du for alvor at give din workout et seriøst boost, kan du supplere programmet med følgende aktivitet, der både er en god kalorie-brænder og muskeltræning:

Aktivitet Tid Kcal (estimat) 
1. Grav et stort hul, 2. Dæk det til igen. 4 timer  1.656 Kcal 

 

/Files/Images/Appelsin-185.jpg

Hvor meget er 1.851 Kcal?

1.851 Kcal er omtrentligt den samme energi som du optager ved at indtage:

  • 13 kg agurker
  • 355 g chokolade
  • 4,3 liter appelsinjuice

Intet af ovenstående indtag anbefales! 

Del denne