/Files/Images/Ribisgaarden_05_foto_Claus_Boesen_4.jpg

4 store plusser ved at skifte fra brændstof til batteri

Der er mange fordele at høste, når man skifter fra brændstofdrevne redskaber til batteridrevne. Der højner arbejdsmiljøet for medarbejdere og forurener omgivelserne minde - både hvad angår støj og udstødningsgasser.

Det er ikke kun biler, der i disse år i højere og højere grad skifter brændstofmotoren ud med en batteridrevet en af slagsen. Også inden for naturpleje og grøn service er tendensen, at flere og flere redskaber får batteri i stedet for benzintank. Ny teknologi betyder, at de elektrificerede redskaber på mange områder kan måle sig i ydelse med de benzindrevne – og på andre områder endda har en række fordele i forhold til disse. 

Derfor er vi i HedeDanmark i gang med at skifte store dele af redskabsbeholdningen ud til batteriredskaber. 

Batteridrevne arbejdsredskaber er ikke alene en fordel i forhold til miljøet via mindre CO2- og NOx-udledning. Også de medarbejdere, der går rundt med motoriserede redskaber til dagligt, får glæde af skiftet fra brændstofdrevne maskiner til batteridrevne. Det gælder både vægtbelastning, påvirkning fra udstødningsgasser, støj og vibrationer.

Direktionsdirektør for Grøn Service hos HedeDanmark, Michael Stisen.

“Skiftet til elektriske redskaber sikrer et langt bedre arbejdsmiljø på flere områder, og vi passer derved bedst muligt på vores kollegaers velbefindende,”

- Direktionsdirektør for Grøn Service hos HedeDanmark, Michael Stisen.

Fingrene bliver ikke rystet hvide

I gamle dage sagde man, at man kunne kende en skovarbejder på de hvide fingre. Datidens motorsave var uden affjedring og absorbering, og vibrationerne kunne derfor ødelægge blodkarrene i fingere. 

Moderne håndredskaber, der bliver brugt i driften af grønne arealer, er lang bedre til at passe på medarbejdernes helbred, men en brændstofmotor vibrerer stadig en del. Derfor er der regler for, hvor længe man må arbejde med forskellige vibrerende redskaber i løbet af en dag. 

Batterimotorer vibrerer langt mindre end klassiske motorer, og derfor er de mere skånsomme ved medarbejdernes arme og hænder. 

/Files/Images/Batteriredskaber rystelser vibrationer maksimal-operationstid-p-en-8-timers-arbejdsdag.png

Nyd roen

Enhver, der har stået i nærheden af en benzindrevet buskrydder, ved, at det er smart at stikke fingrene i ørerne. Brændstofmotorer larmer, og selvom medarbejdere bruger høreværn til at beskytte ørerne, så kan de mange decibel nemt genere omgivelserne. 

Den gene undgår man også ved at skifte til batteriredskaber, der larmer langt mindre end brændstofdrevne redskaber, så er dag i parken ikke bliver ødelagt af en insisterende motorstøj. Nogle larmer endda så lidt, at det er under grænseværdier på 80 dB for, hvornår det anbefales at bruge høreværn. 

Byrden er lettet

Batteriteknologien er nu om dage så god, at der kan pakkes meget kraft ned i et forholdsvis let batteri. Sammenlignet med de redskaber, der kræver en forbrændingsmotor for at køre, er vægten på de batteridrevne derfor meget lavere til gavn for den enkelte medarbejders ergonomi. Ved længerevarende opgaver kan man anvende rygbatteri, som bæres tæt på kroppen og dermed belaster lænderyggen mindre. 

/Files/Images/Batteriredskaber vægt 90t6e-reduceret-v-gt-ved-batteridrevne-redskaber-.png

Færre skadelige gasser

Ud over at larme, vibrere og være tunge så udstøder brændstofmotorer også gasser, der er skadelige for både natur og mennesker. Den udledning slipper man for ved at gå over til batteridrevne redskaber i den grønne drift. HedeDanmark er desuden ved at få monteret solcellepaneler på dele af bilflåden, så redskaber kan lades op i løbet af arbejdsdagen kun ved hjælp af solens stråler. Det sikrer bedre og sundere arbejdsmiljø for medarbejderne og mindre forurening af omgivelserne. 

Del denne